Εκτός από την αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών στα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες, το πλαίσιο αξιολόγησης της έρευνας TIMMS επικεντρώνεται και σε μια δεύτερη διάσταση η οποία περιλαμβάνει μια σειρά από παράγοντες που παρουσιάζουν, δυνητικά, σύνδεση με την επίδοση. Στους διάφορους κύκλους υλοποίησης της έρευνας διερευνήθηκαν διάφοροι παράγοντες.
Στην Έκθεση Αποτελεσμάτων για την TIMSS 2023 παρουσιάζονται τα στοιχεία που προέκυψαν από τη διερεύνηση παραγόντων που σχετίζονται:
α) με το οικογενειακό περιβάλλον και το κοινωνικοοικονομικό υπόβαθρο των μαθητών/μαθητριών, και β) με στρατηγικές επιδιώξεις του ΥΠΑΝ για την τριετία 2024-2026.
Πιο συγκεκριμένα, σε σχέση με το οικογενειακό περιβάλλον και το κοινωνικοοικονομικό υπόβαθρο των μαθητών/μαθητριών διερευνήθηκαν οι εξής παράγοντες: α) διαθέσιμοι πόροι στο οικογενειακό περιβάλλον, β) εμπλοκή γονέων σε δραστηριότητες πρώιμου γλωσσικού ή μαθηματικού γραμματισμού πριν από τη φοίτηση των παιδιών στο Δημοτικό (για τη Δ’ Δημοτικού), γ) σύνθεση μαθητικού πληθυσμού σε σχέση με το οικονομικό υπόβαθρο, και δ) συχνότητα χρήσης της γλώσσας εξέτασης στο σπίτι.
Όσον αφορά στις στρατηγικές επιδιώξεις του ΥΠΑΝ, οι οποίες αποτέλεσαν τη βάση επιλογής των υπόλοιπων παραγόντων που μελετήθηκαν, αφορούσαν στα εξής: α) στη βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών, και β) στην ενσωμάτωση και αξιοποίηση της τεχνολογίας στις σχολικές μονάδες. Διερευνήθηκαν οι εξής παράγοντες που συνδέονται με τις επιδιώξεις αυτές: α) ζητήματα πειθαρχίας στο σχολείο, β) επίπεδο ασφάλειας και τάξης στο σχολείο, γ) σχολικός εκφοβισμός, δ) δυσκολίες που σχετίζονται με τους μαθητές/μαθήτριες και επίδραση στη διδασκαλία, ε) αντιλήψεις των μαθητών και των μαθητριών σχετικά με τη σαφήνεια στη διδασκαλία του μαθήματος, στ) στάσεις των μαθητών και των μαθητριών απέναντι στα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες, ζ) αυτοπεποίθηση μαθητών και μαθητριών στα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες, η) αξιοποίηση Η/Υ από τους μαθητές και μαθήτριες κατά τη διδασκαλία, θ) ψηφιακή αυτεπάρκεια μαθητών/μαθητριών, και ι) διεξαγωγή πειραμάτων στα μαθήματα Φυσικών Επιστημών. Οι πρώτοι επτά παράγοντες (α έως ζ) αφορούν στην πρώτη στρατηγική, και οι υπόλοιποι (η έως ι) στη δεύτερη.
Συνοπτικά, οι παράγοντες που διερευνήθηκαν, με βάση τα δεδομένα της TIMSS 2023, παρουσιάζονται στον πίνακα πιο κάτω.
| Παράγοντας | Πτυχές που διερευνήθηκαν |
|
Οικογενειακό περιβάλλον και κοινωνικοοικονομικό υπόβαθρο |
1. Διαθέσιμοι πόροι στο οικογενειακό περιβάλλον 2. Εμπλοκή γονέων σε δραστηριότητες πρώιμου γλωσσικού και μαθηματικού γραμματισμού με τα παιδιά τους πριν τη φοίτησή τους στο Δημοτικό Σχολείο 3. Σύνθεση μαθητικού πληθυσμού σε σχέση με το κοινωνικοοικονομικό υπόβαθρο 4. Συχνότητα χρήσης της γλώσσας εξέτασης στο σπίτι |
|
Στρατηγικές επιδιώξεις ΥΠΑΝ: 1.Βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών |
1. Πειθαρχία στο σχολείο 2. Επίπεδο ασφάλειας και τάξης στο σχολείο 3. Σχολικός εκφοβισμός 4. Δυσκολίες μαθητών/μαθητριών και επίδραση στη διδασκαλία 5. Σαφήνεια στη διδασκαλία του μαθήματος 6. Προβληματική συμπεριφορά στην τάξη 7. Στάσεις μαθητών/μαθητριών απέναντι στα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες 8. Αυτοπεποιθηση μαθητών/μαθητριών στα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες |
|
Στρατηγικές επιδιώξεις ΥΠΑΝ: 2.Ενσωμάτωση και αξιοποίηση της τεχνολογίας στις σχολικές μονάδες |
1. Ψηφιακή αυτεπάρκεια μαθητών/μαθητριών 2. Χρήση διαδικτύου για σχολικές εργασίες 3. Διεξαγωγή πειραμάτων στις Φυσικές Επιστήμες |